Tuesday, April 10, 2007

Evenveel borstverkleiningen als borstvergrotingen

Vrouwen met een A-cup dromen van een C-cup, maar dames die van nature ruim zijn bemeten dromen van kleinere borsten.

Plastische chirurgie is in Vlaanderen razend populair, de jongste tijd zijn vooral borstverkleiningen veel gevraagd. Plastisch chirurgen doen vandaag evenveel borstverkleiningen als borstvergrotingen. ,,Op mijn dertiende was ik nog plat van voor, binnen het jaar had ik een E-cup. Nu heb ik een G-cup. Waar gaat dat eindigen, dat kan toch niet meer'', vertelt Mara.

Ze is 15 jaar en moet twee sportbeha's dragen als ze hockey speelt. Wanneer ze uitgaat met vriendinnen kijken alle jongens alleen naar haar borsten. Ondanks haar jonge leeftijd heeft ze samen met haar ouders besloten haar borsten te laten verkleinen. Rebecca heeft al jarenlang pijn aan haar nek en haar schouders. Slapen kan ze nauwelijks, want elke beweging doet pijn. Sinds haar tienerjaren heeft Rebecca last van te grote borsten. Uiteindelijk beslist ze om zich te laten opereren. Tijdens de operatie wordt meer dan 1 kilogram vet weggesneden. ,,Ik ben een andere vrouw geworden'', zegt ze vandaag. ,,Mijn nieuwe vriendje is de eerste man die tegen mij praat en niet meer tegen mijn borsten.''

De meeste vrouwen die kleinere borsten willen, hebben daar een medische reden voor. Rugpijn, insnoerende beha-bandjes en schimmelinfecties onder de borsten. De operatie is nochtans ingrijpend. Ze is bijzonder pijnlijk en de littekens blijven levenslang. Maar dat was voor de 22-jarige Jessica geen probleem. Ze werd twee maanden geleden geopereerd en is nog altijd niet hersteld. De wonden van de operatie zijn nog niet dichtgegroeid. Jessica ging van een F-cup naar een C-cup. Ze vindt het resultaat verbluffend. ,,Eindelijk kan ik de kleren dragen die ik mooi vind en hoef ik me niet meer te schamen om mijn borsten. Nu zien ze meer dan alleen een paar reuzengrote meloenen, nu zien ze een persoon.''

No comments: